Vertrouwen + uitdaging = groei
Vanuit een veilige basis wil ieder kind de wereld ontdekken. Samen met ouders en collega’s bieden we kinderen een veilige omgeving waarin ze opgroeien, meedoen in de groep, relaties aangaan met anderen en met zelfvertrouwen stap voor stap hun eigen weg vinden.
We vatten onze pedagogische visie samen met de formule: vertrouwen + uitdaging = groei.
Alle ruimte voor nieuwe uitdagingen
Bij TintelTuin krijgen kinderen alle ruimte om zelf op ontdekking te gaan en nieuwe dingen te leren. De ruimten zijn zo ingericht dat ze beweging en ontdekking stimuleren. Ook op sociaal gebied worden kinderen uitgedaagd. Ze ontdekken elkaar, leren stap voor stap samen te spelen en voor zichzelf op te komen. We zorgen voor een fijne sfeer in de groep, waarin samenwerking en er met elkaar uitkomen gestimuleerd wordt. We dagen kinderen uit om hun wereld te vergroten: eerst in de eigen buitenruimte, later in de buurt of in de natuur. Bij TintelTuin werken we ‘kindvolgend’. Dat betekent dat we goed kijken naar waar kinderen mee bezig zijn en waar hun interesses liggen. We bieden activiteiten aan die daarbij aansluiten. Naarmate kinderen ouder worden dagen we ze uit en ondersteunen we ze om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Door mee te denken en mee te beslissen over activiteiten op de BSO. Zo raken kinderen betrokken bij de wereld waarin ze opgroeien en leren ze stap voor stap mee te doen in die wereld.
Speerpunten
In ons pedagogisch beleid staan veiligheid, geborgenheid, uitdaging en ruimte centraal. Want daarmee voelen kinderen zich thuis en kunnen ze groeien en bloei. Ons volledige beleid lees je in deze documenten:
Werken volgens de Pedagogisch Actief!-methode
We vinden het belangrijk om allemaal volgens hetzelfde gedachtegoed te werken. Daarom gebruiken we de Pedagogisch Actief!-methode. Deze methode geeft onze medewerkers een duidelijk beeld van hoe er gewerkt moet worden en waarom dat zo goed is.
We beschrijven de verschillende pedagogische acties die op een dag voorbij komen en leggen uit wat je dan doet en hoe je het doet. Zo staan onze neuzen allemaal dezelfde kant op.
Aanvullende informatie
Naast ons pedagogisch beleid, hebben we meer regels opgesteld rondom zaken waarmee we op dagelijkse basis te maken hebben. Hoe gaan we om met gezond eten en wat is ons beleid op het gebied van media? Al die informatie staat verzameld in verschillende informatieboekjes en is te vinden in de kennisbank.
Zo zien onze groepen eruit
Op onze kinderdagverblijven werken we met horizontale en verticale groepen.
- Horizontale groepen zijn afgestemd op de leeftijd. Zo zijn er exclusieve babygroepen (0-1 jaar), babygroepen (0-2 jaar) en peutergroepen (2-4 jaar).
- Verticale groepen zijn groepen met kinderen van allerlei leeftijden (0-4 jaar)
Afhankelijk van de groep, werken er 2 of meer vaste pedagogische medewerkers op een groep. Ze kunnen geholpen worden door pedagogisch assistenten en pedagogisch medewerkers in opleiding. Is er een vaste medewerker afwezig? Dan kiezen we het liefst voor een bekende invalkracht.
Samenwerken met basisscholen
We willen dat de overgang van kinderopvang naar basisschool zo vloeiend mogelijk is. Dan komt ieder kind het beste tot zijn recht. Daarom werken we samen met basisscholen in de omgeving en ontwikkelen sommige locaties zich tot Integraal Kind Centrum (IKC). Een kinderdagverblijf, peuteropvang, onderwijs en de buitenschoolse opvang lopen naadloos in elkaar over.
Contact met ouders
Als kinderopvang staan wij naast ouders. We willen ervoor zorgen dat ieder kind in zijn eigen tempo kan groeien. Een goede samenwerking met ouders is daarbij onmisbaar. We houden ouders actief op de hoogte van de ontwikkeling van kinderen en stimuleren om hier ook thuis mee aan de slag te gaan.
Warme maaltijden
Gezond eten vinden wij superbelangrijk! Samen met voldoende beweging en slaap, is gezond eten de basis voor een gezond lichaam en een gezond gewicht. Daarom is er op onze kinderdagverblijven een warme lunch voor de kinderen. En dit werkt! Want zien eten, doet eten.
Zo gaan wij voor kwaliteit
Onze opvang voldoet aan de kwaliteitseisen die de Wet Kinderopvang (WK) en de Wet Innovatie en Kwaliteit (IKK) stellen. De toezichthouder van de GGD controleert dit. De laatste inspectierapporten kun je inzien via de locatiepagina van de betreffende locatie.
Binnen TintelTuin werken we met ons eigen pedagogisch kwaliteitssysteem. Daarmee kijken we kritisch naar onszelf en onderzoeken steeds hoe we onszelf kunnen verbeteren of ons verder kunnen ontwikkelen. Meer informatie hierover kun je lezen in ons ‘pedagogisch huis’.
Kinderopvang die bij je past
TintelTuin is een vertrouwde plek voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Van baby’s die net komen kijken tot tieners die de wijde wereld in willen.