Speerpunten
In ons pedagogisch beleid staan veiligheid, geborgenheid, uitdaging en ruimte centraal. Met deze 4 ingrediënten voelen kinderen zich thuis en komen ze tot bloei. Ons volledige beleid lees je in onderstaande documenten.
Uitdaging en ruimte
Bij TintelTuin krijgen kinderen alle ruimte om zelf op ontdekking te gaan en zo nieuwe dingen te leren. Niet alleen door de fantasie de vrije loop te laten tijdens het vrij spelen, maar ook met een goed onderbouwd activiteitenbeleid.
We organiseren dagelijks activiteiten waarbij alle competenties gestimuleerd worden. We dagen kinderen niet alleen uit met bekende dingen zoals knutselen, liedjes zingen en buiten een spannend spel spelen. Ook van minder voor de hand liggende activiteiten worden we blij. Willen kinderen leren vloggen? Dan schakelen we gewoon een contentmaker in die ze dit leert en ze mediawijs maakt. Lol maken staat voorop!
Werken volgens de Pedagogisch Actief!-methode
We vinden het belangrijk om allemaal volgens hetzelfde gedachtegoed te werken. Daarom gebruiken we de Pedagogisch Actief!-methode. Deze methode geeft onze medewerkers een duidelijk beeld van hoe er gewerkt moet worden en waarom dat zo goed is.
We beschrijven de verschillende pedagogische acties die op een dag voorbij komen en leggen uit wat je dan doet en hoe je het doet. Zo staan onze neuzen allemaal dezelfde kant op.
Aanvullende informatie
Naast ons pedagogisch beleid, hebben we meer regels opgesteld rondom zaken waarmee we op dagelijkse basis te maken hebben. Hoe gaan we om met gezond eten en wat is ons beleid op het gebied van media? Al die informatie staat verzameld in verschillende informatieboekjes en is te vinden in de kennisbank.
Zo zien onze groepen eruit
Op onze kinderdagverblijven werken we met horizontale en verticale groepen.
- Horizontale groepen zijn afgestemd op de leeftijd. Zo zijn er exclusieve babygroepen (0-1 jaar), babygroepen (0-2 jaar) en peutergroepen (2-4 jaar).
- Verticale groepen zijn groepen met kinderen van allerlei leeftijden (0-4 jaar)
Afhankelijk van de groep, werken er 2 of meer vaste pedagogische medewerkers op een groep. Ze kunnen geholpen worden door pedagogisch assistenten en pedagogisch medewerkers in opleiding. Is er een vaste medewerker afwezig? Dan kiezen we het liefst voor een bekende invalkracht.
Samenwerken met basisscholen
We willen dat de overgang van kinderopvang naar basisschool zo vloeiend mogelijk is. Dan komt ieder kind het beste tot zijn recht. Daarom werken we samen met basisscholen in de omgeving en ontwikkelen sommige locaties zich tot Integraal Kind Centrum (IKC). Een kinderdagverblijf, peuteropvang, onderwijs en de buitenschoolse opvang lopen naadloos in elkaar over.
Contact met ouders
Als kinderopvang staan wij naast ouders. We willen ervoor zorgen dat ieder kind in zijn eigen tempo kan groeien. Een goede samenwerking met ouders is daarbij onmisbaar. We houden ouders actief op de hoogte van de ontwikkeling van kinderen en stimuleren om hier ook thuis mee aan de slag te gaan.
Warme maaltijden
Gezond eten vinden wij superbelangrijk! Samen met voldoende beweging en slaap, is gezond eten de basis voor een gezond lichaam en een gezond gewicht. Daarom is er op onze kinderdagverblijven een warme lunch voor de kinderen. En dit werkt! Want zien eten, doet eten.
Zo gaan wij voor kwaliteit
Onze opvang voldoet aan de kwaliteitseisen die de Wet Kinderopvang (WK) en de Wet Innovatie en Kwaliteit (IKK) stellen. De toezichthouder van de GGD controleert dit. De laatste inspectierapporten kun je inzien via de locatiepagina van de betreffende locatie.
Kinderopvang die bij je past
TintelTuin is een vertrouwde plek voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Van baby’s die net komen kijken tot tieners die de wijde wereld in willen.