Dat kan de mogelijkheden van kinderen enorm vergroten. Zeker als een kind in de eigen vertrouwde omgeving de juiste begeleiding krijgt.
Naar aanleiding van het werkbezoek van de wethouder van Zaanstad, publiceerde het Noordhollands Dagblad een artikel over Alert4You. Wethouder Natasja Groothuismink vertelt in het artikel dat Alert4You in Zaanstad wordt uitgerold om zoveel mogelijk kinderen de kans te bieden in te stromen op een reguliere basisschool. “Niet alleen vanwege de hoge kosten van speciaal onderwijs, maar juist voor het welzijn van kinderen en ouders. Het is veel fijner als ze op de fiets of lopend naar de wijkschool kunnen en niet iedere dag met een busje opgehaald hoeven worden. Speciaal onderwijs heeft veel impact op kinderen en is in sommige gevallen niet nodig als problemen eerder gezien en aangepakt worden.”
Via Alert4You bezoeken jeugdhulpverleners van Levvel een aantal keer per jaar kinderopvanglocaties om mee te kijken met de pedagogisch medewerkers. Zij kijken naar de groepsdynamiek en of er kinderen extra ondersteuning nodig hebben. Hun bevindingen delen ze met de pedagogisch medewerker. Zo fungeren zij als sparringpartner.
Door eventuele problemen al op jonge leeftijd te signaleren en hiermee aan de slag te gaan, is de kans groter dat een kind begeleid kan worden in de vertrouwde omgeving. Jeugdmaatschappelijk werker Eva Wijnja van Levvel vertelt hierover in het krantenartikel: “Sommige dingen kun je met extra tijd en aandacht al verhelpen. Bijvoorbeeld door meer voor te lezen bij een taalachterstand of door de groep vaker op te splitsen om zo de dag rustiger te laten verlopen. Met wat meer ondersteuning hopen we dat het kind op de eigen groep kan blijven.”
Op onze locaties in Oostzaan wordt Alert4You al langer ingezet. De Oceaan in Assendelft gaat nu starten met Alert4You en andere Peuterspelen locaties in Zaanstad volgen het komende jaar. De pedagogisch medewerkers van De Oceaan zijn blij met de extra ogen via Alert4You. Locatiemanager Monique Torres vertelt in het Noodhollands Dagblad: “Onze pedagogisch medewerkers zien het niet als een controle op hun werk en zijn juist blij met de extra ondersteuning. Zij hebben vaak al een band opgebouwd met de kinderen (…). Het is fijn dat er een objectief iemand meekijkt en vertelt dat het eindelijk al heel goed gaat, maar ook zegt wat ze nog meer kunnen doen of extra op kunnen letten.”