Hoe komt ons beleid tot stand?
“Jaarlijks wordt het beleid geëvalueerd en herzien. Toen ik binnenkwam, waren er een heleboel mooie plannen en pilots opgetuigd. Die moesten op een goede manier verwerkt worden in een beleid, en dat is gelukt.” Het pedagogisch beleid bij TintelTuin is veel meer dan alleen een set richtlijnen. Het vormt de basis van onze visie op hoe we kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling. Nieuwe plannen worden besproken en afgestemd met de medewerkers op de locaties en de oudercommissie. We gaan bij TintelTuin zeker niet over één nacht ijs en blijven constant vernieuwen, terwijl we ook kritisch naar onszelf durven kijken. Ons beleid is gebaseerd op vier kernwaarden: veiligheid, plezier, ontwikkeling en samenwerking. “We willen dat elk kind zich veilig voelt, plezier heeft en de ruimte krijgt om zichzelf te ontdekken,” legt Vanessa uit want: vertrouwen + uitdaging = groei!
Concrete uitwerking
Ons pedagogisch beleid vormt de kern en is op verschillende onderwerpen uitgewerkt: het wenbeleid, het protocol extra aandacht bij opvallend gedrag, het pedagogisch inrichtingsbeleid en het mediabeleid. We pakken het opstellen van deze onderdelen heel bewust aan. Vaak plannen we een brainstormsessie met een groep medewerkers van de locaties. Wat mist er? Wat kan er anders? Wat werkt wel en wat niet? Dit zijn vragen die we onszelf stellen. Vervolgens gaat het team van pedagogisch coaches aan de slag. Tot slot wordt alles weer getoetst op de locaties. Vanessa vertelt: “dat kost zeker extra tijd, maar zorgt ervoor dat dingen écht werken in de praktijk. Ik ben heel blij dat we dat bij TintelTuin op deze manier mogen doen.”
TintelTuin gaat uit van het kind
Bij baby’s kijken we bijvoorbeeld heel erg naar de individuele behoeften van het kind. Dus kinderen slapen en eten niet op strikt op vaste tijden, maar wanneer zij hieraan toe zijn.
Bij de BSO’s zetten we nog meer in op kinderparticipatie. Dat deden we al, maar nu nog meer. Zo denken en beslissen de kinderen écht mee, ook over de activiteiten die aangeboden worden. Hierbij worden kinderen actief betrokken bij het vormgeven van hun eigen ervaringen, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en creatieve ontwikkeling én oefenen ze met samenwerken. “Zo zijn wij het nieuwe beleid gaan schrijven met als startpunt de kinderen per leeftijdsgroep. Wat heeft deze groep nodig? En dan, hoe kunnen we hierop aansluiten?” vertelt Vanessa. Daardoor worden de kinderen centraal gesteld, want daar draait het uiteindelijk om.
De vertaalslag naar de praktijk
Om ervoor te zorgen dat ons pedagogisch beleid tot uiting komt in de dagelijkse praktijk, wordt er ook nagedacht over de implementatie. “Dus niet alleen: hier heb je het op papier, maar ook: hoe pas je het toe,” legt Vanessa uit. “Voor het pedagogisch beleid hebben we een mooie film gemaakt. En voor het protocol ‘Extra aandacht bij opvallend gedrag’ hebben we een PowerPoint met werkvormen aangeleverd.
Toekomstplannen
Bij TintelTuin ontwikkelen en verbeteren we ons continu. Met veel liefde en aandacht werken we aan onze beleidsplannen. Wij zijn trots op ons pedagogisch beleid en de manier waarop dit in de praktijk wordt gebracht. Met de toewijding van medewerkers zoals Vanessa blijven we streven naar een optimale omgeving waarin kinderen veilig kunnen groeien en ontwikkelen.