Neem contact op via ons contactformulier of via 088-0780780

Uitdaging en vertrouwen creëren met interieurontwerper Talitha

Als interieurontwerper houdt Talitha zich bezig met de inrichting van de verschillende groepen. Ze leert een hoop van TintelTuin en andersom. “Ik steek veel op van hun pedagogische visie en zij van mijn interieurkennis. Zo doen we het als team echt samen.”

Toevallige vacature

Eigenlijk is Talitha per toeval bij TintelTuin terecht gekomen. “Ik werkte aan basisschoolprojecten met input van kinderen. Daar zag ik hoe belangrijk een goede inrichting voor hen is. Zo ontstond mijn passie voor pedagogiek”, vertelt ze. Ze was niet op zoek naar andere projecten, totdat ze online toevallig langs de vacature scrolde. “Ik las de omschrijving en dacht: dit ben ik precies! Het sprak me erg aan, dus ik besloot te solliciteren.” Tot haar grote vreugde was er meteen een klik en werkt ze inmiddels al 4 jaar voor TintelTuin.

Inrichting als derde pedagoog

TintelTuin wilde vanuit hun pedagogische visie een nieuwe inrichting voor de verschillende groepen ontwikkelen. Talitha: “De inrichting zien we als derde pedagoog. Kinderen leren van elkaar, van hun begeleiders/ opvoeders en ook van de ruimte om hen heen door de indeling en spelmaterialen. Het interieur moet dus uitdagen en ruimte geven om veilig te ontwikkelen en groeien.”

Zo is het in de babygroep belangrijk dat de kinderen veilig kunnen kruipen, zonder hoge obstakels als tafels. “En een huiselijke sfeer met laag meubilair, natuurlijke kleuren en materialen nodigt kinderen uit om te ontdekken en onderzoeken. De spelmaterialen liggen bijvoorbeeld in open lage manden, zodat ze die zelf kunnen pakken”, legt ze uit.

Elke fase een eigen interieur

Voor elke kinderfase maakt Talitha met haar collega’s de vertaalslag naar een geschikte inrichting. “We zijn met een heel team, van pedagogisch coaches tot de technische dienst en andere inrichtingsadviseurs. We leren veel van elkaar en dragen allemaal vanuit onze eigen expertise bij aan het interieur. Samen verhogen we de kwaliteit van de opvang.”

Zo hebben dreumesen en jonge peuters ruimte nodig om op een veilige manier te klimmen en klauteren, terwijl oudere peuters meer op een vaste plek spelen en rollenspellen doen. “Daarom zijn er nu verschillende open speelplekken”, vertelt ze. Die omslag is best groot. “Eerst had je bijvoorbeeld een keukentje met plastic fruit. Maar bij de nieuw ingerichte groepen zijn er veel meer open spelmaterialen waar kinderen zelf betekenis aan geven. Denk aan houtschijfjes en stofjes, die ze dan roeren in een pannetje als eten voor de pop. Het stimuleert dus de fantasie.”

Bij de nieuw ingerichte groepen zijn veel meer open speelhoeken met spelmaterialen waar kinderen zelf betekenis aan geven. Zo veranderen houtschijfjes en stofjes in eten voor de pop. Het stimuleert dus de fantasie.

Door Talitha, interieurontwerper bij TintelTuin

Kinderen zien groeien

Bij het nieuwe interieur staat de ontwikkeling van het kind centraal, maar de pedagogisch medewerkers zijn minstens zo belangrijk. Talitha: “Lang laag werken is intensief. Daarom zorgen we voor ergonomische oplossingen, zoals een grondstoel met rugleuning en een werkblad met hulpmiddelen op volwassen hoogte. Zo is het interieur goed voor iedereen.”

Ze hoeft niet lang na te denken over wat haar werk zo mooi maakt. “Het is geweldig om te zien dat de inrichting er echt toe doet. Zo is de extra lage bank en lage tafel een verrijking voor de kinderen. Waar ze aan de hoge tafel alles overlieten aan de pm’ers, worden ze aan de lage tafel veel meer zelfredzaam. Ze smeren hun eigen broodjes en worden ondernemend. Het is geweldig om de kinderen op die manier te zien groeien.”

Gerelateerde verhalen

23 januari 2024

De warme lunch bij TintelTuin

Lees meer
2 oktober 2023

Het BSO kamp van De Golfbreker

Lees meer
21 september 2023

De Sport BSO, waar plezier en samenwerken voorop staan

Lees meer